Integraal crisismanagement
Crisissituaties vragen om een integrale aanpak, om samenwerking van experts uit verschillende vakgebieden zodat de complete situatie overzien kan worden.
Om organisaties van integraal crisisadvies te kunnen voorzien bundelt de Crisiscentrale expertise binnen crisismanagement, zoals crisiscommunicatie, veiligheidskunde, psychosociale zorg, nafase- en herstelmanagement, human resource management, juridische advisering, mediation, etc.

1 loket, 1 telefoonnummer, voor crisisondersteuning in de volgende domeinen:
- Sociale veiligheid: crisissituaties veroorzaakt door menselijk handelen. Bijvoorbeeld bedreiging, afpersing, fraude, terrorisme, zedendelicten, ondermijning, maatschappelijke onrust, pesten/(seksuele)intimidatie/discriminatie, etc.
- Fysieke veiligheid: crisissituaties veroorzaakt door ongevallen in de natuur of technologie, zoals brand, incidenten met gevaarlijke stoffen, explosies, (dreigende) instorting van gebouwen/tunnels, arbeidsongevallen, natuurgeweld, vliegtuigongevallen, pandemie, ongevallen op water of open zee, op boorplatformen, etc.
- Informatieveiligheid: crisissituaties die ontstaan uit verlies van (controle over) gevoelige informatie zoals datalekkages, gijzeling van ICT-systemen, etc.
- Bestuurlijk domein: (interne) bestuurscrisis ontstaan door conflicten of onbehoorlijk bestuur
Crisisondersteuning kan bestaan uit:
- Deelname in / advisering aan strategische of tactische crisisteams
- Fungeren als klankbord voor teams of individuele medewerkers / bestuurders
- Het uitwerken van een (communicatie)strategie, scenario’s of andere teksten
- Woordvoering (uitvoerend of als coach voor de eigen woordvoerder)
- Media monitoring en omgevingsanalyses
- Loggen en notuleren
- Inrichten en/of bemensen call center en/of online crisis webcare
- Inrichten en uitvoeren van psychosociale opvang en nazorg
- Ondersteuning bij het inschakelen van operationele ondersteuning zoals brandwachten en beveiligers
- Leiden van evaluaties en ongevalsonderzoeken