Integraal crisismanagement
Crisissituaties vragen om een integrale aanpak, om samenwerking van experts uit verschillende vakgebieden zodat de complete situatie overzien kan worden. Hierom werkt de Crisiscentrale samen met experts uit diverse vakgebieden zoals crisismanagement en -communicatie, veiligheidskunde, psychosociale hulpverlening, nafase- en herstelmanagement, human resource management, juridische advisering, mediation, etc.
1 loket, 1 telefoonnummer, voor crisisondersteuning:
- Crisismanagement:
- Technisch voorzitten
- Scenario’s uitwerken
- Stakeholder analyses
- Informatie management
- Mediation / conflictbemiddeling intern of extern
- Crisiscommunicatie
- Communicatiestrategie
- Woordvoering (uitvoerend of als coach voor eigen woordvoerder)
- Mediamonitoring en omgevingsanalyse
- Inrichten en bemensen call center
- Psychosociale hulpverlening
- Opvang van groepen of individuen
- Coachen van collegiale opvangteams
Voorbeelden van crisissituaties:
- Sociale veiligheid: crisissituaties veroorzaakt door menselijk handelen.
- Bijvoorbeeld bedreiging, afpersing, fraude, terrorisme, zedendelicten, ondermijning, maatschappelijke onrust, pesten/(seksuele)intimidatie/discriminatie, etc.
- Fysieke veiligheid: crisissituaties veroorzaakt door ongevallen in de natuur of technologie, zoals
- brand, incidenten met gevaarlijke stoffen, explosies, (dreigende) instorting van gebouwen/tunnels, arbeidsongevallen, natuurgeweld, vliegtuigongevallen, pandemie, ongevallen op water of open zee, op boorplatformen, etc.
- Informatieveiligheid: crisissituaties die ontstaan uit verlies van (controle over) gevoelige informatie zoals
- datalekkages, gijzeling van ICT-systemen, etc.
- Bestuurlijk domein: (interne) bestuurscrisis ontstaan door bijvoorbeeld
- conflicten of onbehoorlijk bestuur