Specialistische dienstverlening op maat
Specifiek piket
Heeft u tijdelijk een tekort aan personeel om uw werkzaamheden goed te kunnen uitvoeren of om de bezetting van de crisisorganisatie rond te krijgen? Vanuit de Crisiscentrale kunnen wij diverse werkzaamheden en/of piketdiensten overnemen, bijvoorbeeld de rol van OvD-BZ, omgevingsanalist, communicatie-adviseur, etc.
Met een pool van ervaren professionals sluiten wij aan bij uw eigen pool en vullen we gezamenlijk de piketdiensten, of nemen we enkele diensten over tijdens lastige periodes.
Omgevingsanalyses tijdens (sluimer) crisis of evenementen
De Crisiscentrale biedt omgevingsanalyses tijdens acute crisissituaties, zodat uw crisisteam op de hoogte is van de informatie in de (social) media. Met een goede informatiepositie kunt u beter sturen. Daarnaast kunnen wij omgevingsanalyses op maat maken, bijvoorbeeld tijdens een evenement, (verwachte) demonstratie, of wanneer uw eigen team niet toe komt aan periodieke analyses op de voor uw organisatie relevante onderwerpen. Wij kunnen werken in uw eigen analyseprogramma met uw zoekopdrachten, of onze tool van Obi4Wan gebruiken. Tevens kunnen we permanente monitoring instellen, bijvoorbeeld in de sluimerfase van een crisis waarbij er uitdagingen zijn in de omgeving. Voorbeelden:
- Wekelijkse oplevering van een omgevingsanalyse op zondagavond zodat de bestuurders op maandagochtend tijdens de weekstart al een overzicht hebben van de belangrijkste thema’s in het nieuws van de week ervoor
- Continue scan van televisie- en radio uitzendingen over het bezoek van de koning tijdens Koningsdag
- Elke paar uur een omgevingsanalyse tijdens een evenement
- Monitoring van een bepaald onderwerp waarop veel spanningen zitten
Rapid Response Team (beveiliging)
De Crisiscentrale ontlast organisaties door zorg te dragen voor extra (personele) ondersteuning voor de eerste paar dagen, of extra ondersteuning na bijvoorbeeld een ernstig incident of tijdens onrust op (opvang)locaties. Daarvoor hebben wij het Rapid Response Team (RTT).
Voor een periode van 72 uur draagt de Crisiscentrale met partners zorg voor een RRT. Het team bestaat uit een crisismanager en beveiliging op volcontinue basis, eventueel aangevuld met extra diensten. Door de aanwezigheid van dit team heeft de organisatie de tijd om alsnog zorg te dragen voor adequate personele ondersteuning. Na afloop van de eerste drie dagen neemt de organisatie de coördinatie weer over of bespreken we een eventuele verlenging. Het Rapid Response Team bestaat minimaal uit:
- een crisismanager
- beveiligers (minimaal 3, 24/7), inclusief BHV
Optioneel is dit team uit te breiden met strategische ondersteuning: (crisis) communicatieadviseurs, woordvoerders, (buurt) mediators, omgevingsanalisten, psychosociale hulpverlening.
Verdiepende opleiding, training en oefening
De Crisiscentrale opereert in crisissituaties. Onze professionals hebben hierdoor enorm veel praktijkervaring in crisismanagement, crisiscommunicatie en psychosociale hulpverlening. U kunt bij ons terecht voor verdiepende trainingen op maat die een aanvulling kunnen zij op uw basis opleidingen, trainingen en oefeningen.
Bijvoorbeeld;
- Workshop crisismanagement: scenario’s, stakeholders en teambuilding
- Workshop crisiscommunicatie: framing, rolverdeling en focus
- Masterclass Cyber Crisismanagement
Maatwerk advisering
Zowel de voorbereiding op als de nasleep van een crisis kunnen om specialistisch werk vragen. We kunnen samen met u een programma op maat maken om uw organisatie te ondersteunen.
Bijvoorbeeld;